«Onlayn darslar maktabdagi mashg‘ulotlar o‘rnini bosa olmaydi». O‘quvchilarni iloji boricha tezroq maktablarga qaytarish taklif qilindi

Oliy Majlis Qonunchilik palatasi Xalqaro ishlar va parlamentlararo aloqalar qo‘mitasi raisining o‘rinbosari Qodir Jo‘rayev ta’lim sohasi mutasaddilari tomonidan o‘rganilayotgan 3ta ssenariydan birinchisini amalga oshirib, o‘quvchilarni iloji boricha tezroq maktablarga qaytarish kerakligi haqida taklif berdi.

Tan olish kerakki, ta’lim pandemiyadan eng ko‘p zarar ko‘rgan soha hisoblanadi. Farzandlarimiz mart oyi o‘rtasidan beri uyda o‘tiribdi. To‘g‘ri, ularning bo‘sh vaqtini mazmunli o‘tkazish maqsadida onlayn mashg‘ulotlar, televizion darslar tashkil qilinmoqda. Biroq o‘qituvchi va o‘quvchilar o‘rtasida vizual kontakt va qalban yaqinlik, ya’ni mehrning yo‘qligi sababli ushbu mashg‘ulotlarning sifati ko‘ngildagidek emas.

Boz ustiga, turli texnik nosozliklar, xususan, internetga ulanish qiyinligi bois o‘quvchilarning bir qismi onlayn mashg‘ulotlarda qatnasha olmayapti. Hatto internet umuman yetib bormagan joylar bor. Oqibatda o‘zlashtirilishi lozim bo‘lgan o‘quv materiali chala o‘zlashtirilmoqda.

Agar hozirgi pandemik vaziyat bundan keyin ham davom etadigan bo‘lsa, biz oxirgi uch yildan beri mamlakatimiz ta’lim sohasida yuz bergan ijobiy tendensiyani qo‘ldan boy berishimiz va butun boshli avlodni chalasavod qilib qo‘yishimiz hech gap emas.

Ta’kidlash joizki, ta’limdagi bunday salbiy holat faqat O‘zbekistonda emas, balki butun dunyoda kuzatilmoqda. Yaqinda BMT Bosh kotibi Antonio Guterrish dunyo mamlakatlarida maktablarning ommaviy tarzda yopilishini «avlodlar halokati» deb atadi. BMT rahbari hozirda qariyb 160 mamlakatda maktablar yopilgan bo‘lib, 1 milliarddan ortiq o‘quvchilar ta’lim olish huquqidan mosuvo bo‘layotganini ta’kidladi. U hozir biz avlodlarni «yo‘qotish» xavfi bilan yuzma-yuz turganimiz, bu behisob insoniy potensialni puchga chiqarishi, o‘nlab yillar davom etgan taraqqiyotga putur yetkazishi va tengsizlikni kuchaytirishi mumkinligini aytgan.

Nima qilish kerak? Ayniqsa, pandemiya hali-beri chekinishni istamayotgan bir paytda qanday yo‘l tutish kerak, degan savol hammamizni o‘ylantirishi tabiiy.

Ta’lim sohasi mutasaddilari yangi o‘quv yilini boshlash bo‘yicha quyidagi 3ta ssenariy mavjudligini ta’kidlab, yakuniy xulosani respublika maxsus komissiyasi berishini aytishmoqda. 1-ssenariy bo‘yicha o‘quvchilar maktabga qaytariladi va maktablar odatiy tartibda o‘z faoliyatini qayta tiklaydi. 2-ssenariy bo‘yicha ta’lim onlayn tartibda davom ettiriladi. 3-ssenariy maktablar aralash tartibda faoliyat ko‘rsatadi, ya’ni o‘quvchilarning onlayn darslar va maktabdagi darslarda bilim olishi yo‘lga qo‘yiladi.

Shu o‘rinda, Respublika maxsus komissiyasiga bosim o‘tkazmagan holda shuni aytmoqchimanki, birinchi ssenariyni amalga oshirish eng maqbul yechim bo‘lur edi. O‘quvchilarimizni maktablarga mumkin qadar tezroq qaytarganimiz ma’qul. Zero, na onlayn darslar va na aralash tizim maktabdagi mashg‘ulotlar o‘rnini bosa oladi», deya yozadi Qodir Jo‘rayev telegramdagi sahifasida.

Avvalroq Xalq ta’limi vazirligi axborot xizmati rahbari Laylo Rustamova tomonidan Xalq ta’limi vazirligi o‘z vakolatidan kelib chiqib, yangi o‘quv yilini qay shaklda boshlash bo‘yicha 3ta ssenariy ishlab chiqqani, biroq o‘quv yilining qay tartibda boshlanishi haqidagi yakuniy xulosa respublika maxsus komissiyasining qarori bilan e’lon qilinishi haqida ma’lumot berilgandi.

Shuningdek, brifingda o‘quv yili qaysi shaklda boshlanishidan qat’i nazar, televizion darslar tajribasi saqlab qolinishi, 10 avgustdan televizion darslarni suratga olish ishlari boshlanishi aytilgandi.

print
image_pdfPDF da yuklashimage_printBosmaga chiqarish

Author: Bahodir

Javob yozing